مقالات

طرز تهیه ماهی شکم پر خوشمزه

طرز تهیه ماهی شکم پر

ماهی به عنوان یکی از غذاهای سنتی است که در ایران و جهان طرفداران زیادی دارد. ماهی را می‌توان به شکل‌های مختلف طبخ و سرو کرد. یکی از شیوه‌های پخت ماهی، ماهی شکم پر است که بسیار خوشمزه بوده و از محبوبیت زیادی در بین خانواده‌های ایرانی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد طرز تهیه ماهی شکم پر مطالب جالب توجهی را با شما در میان بگذاریم.

ماهی شکم دارای انواع سبزیجات، مغز گردو، زرشک و مواد لذیذ دیگر است. این خوراکی خوشمزه دارای کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های ضروری است که برای حفظ سلامت بدن مفید است. اگر بخواهید ماهی شکم پر را به بهترین شیوه تهیه کنید، کافی است تا پایان موضوع طرز تهیه ماهی شکم پر همراه ما باشید.

طرز تهیه ماهی شکم پر

ماهی یکی از خوراکی‌های لذیذ دریایی است که به عنوان منبع کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های ضروری بدن شناخته می‌شود. این خوراکی را می‌توان به صورت شکم پر تهیه کرد که بسیار لذیذ است. اگر بخواهید با شیوه پخت ماهی شکم پر آشنا شوید، بهتر است به نکات گفته شده در این مقاله توجه داشته باشید:

 

محصول پیشنهادی : پولک گیر ماهی

 

مواد لازم برای تهیه ماهی شکم پر

  • ماهی 1 عدد
  • سیر 2 حبه
  • نعنا، گشنیز، جعفری 300 گرم
  • رب انار 3 قاشق غذا خوری
  • گردو خرد شده 2 قاشق غذا خوری
  • ادویه ماهی به مقدار لازم
  • آبلیمو طبیعی به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه به میزان لازم
  • روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه ماهی شکم پر

شیوه درست کردن ماهی شکم پر

زمانی که بخواهید ماهی شکم پر تهیه کنید، بهتر است از ماهی تازه استفاده کنید. ماهی سفید یا قزل آلا برای این کار مناسب هستند. بعد از تهیه کردن ماهی تازه، آن را تمیز کرده و برش‌های ریزی را درون شکم ماهی ایجاد کنید. برای تمیز کردن سریع‌تر ماهی می‌توانید از پولک گیر ماهی استفاده کنید. پس از تمیز کردن شکم ماهی، مقداری آبلیموه تازه را بر روی سطح داخلی شکم ماهی بریزید. این کار باعث می‌شود تا طعم بد ماهی از بین برود و در هنگام سرو از خوردن یک ماهی خوشمزه لذت ببرید.

طرز تهیه ماهی شکم پر بسیار سادست، لذا برای پخت این خوراکی لذیذ، بهتر است در گام بعدی سبزی‌های تمیز شده را شسته و به صورت ساطوری خرد کنید. ماهی را می‌توان درون فر یا تابه تهیه کرد که بسته به سلیقه شما قابل انتخاب است. برای طرز تهیه ماهی شکم پر در فر کافی است همین مراحل را دنبال کنید و در انتها ماهی را درون فر با درجه حرارت مناسب قرار دهید.

به سبزی خرد شده مقداری رب انار اضافه کرده و گردو، نمک، ادویه و فلفل سیاه را به ترکیب گفته شده اضافه کنید تا یکدست شود. حال نوبت به ریختن مواد آماده شده به درون ماهی می‌رسد پس با دقت این کار را انجام دهید تا شکم ماهی به صورت کامل پُر شود. سپس بهتر است برای جلوگیری از بیرون ریختن مواد، شکم ماهی را بدوزید. در نهایت ماهی را درون یک تابه پر از روغن قرار دهید تا با درجه حرارت ملایم پخته شود.

 

محصول پیشنهادی : زعفران ساب بیتا

 

نکات کلیدی در مورد شیوه تهیه ماهی شکم پر در فر

حال که تا به اینجای مقاله با طرز تهیه ماهی شکم پر آشنا شدید، بهتر است برای پخت ماهی به یک سری از نکات کلیدی توجه کنید، تا طعم نهایی ماهی پخته شده لذیذتر از قبل شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا ماهی را درون فر تهیه کنند، لذا پخت ماهی در فر آسان‌تر از سایر شیوه‌هاست:

  • در حالت نخست می‌توانید ماهی را به صورت درسته یا تکه شده به همراه سبزیجات آن بدون درپوش درون ظرف مخصوص فر قرار دهید.
  • در شیوه دوم می‌تواند ماهی شکم پر را آماده کرده و درون لایه‌ای از فویل بپیچید تا به آرامی درون فر با درجه حرارت مناسب پخته شود.
  • جهت ترد شدن ماهی، می‌توانید مقداری کره را بر روی ماهی قرار داده و روی آن را با چند حبه سیر و چند عدد پیاز طعم‌دار کنید. این کار باعث می‌شود تا ماهی پس از پخت حالت ترد به خود بگیرد.

فوت و فن پخت

یک سری فوت و فن در زمان پخت ماهی شکم پر وجود دارد که می‌تواند طعم ماهی پخته شده را لذت‌بخش‌تر نماید. زمانی که از ماهی فریزری برای پخت ماهی شکم پر استفاده می‌کنید، بهتر است ماهی را چند ساعت قبل از پخت نهایی به بیرون از فریزر آورده تا به دمای محیط برسد. توجه کردن به فوت و فن‌های زیر برای خوش عطر و طعم شدن ماهی مؤثر هستند:

  • بهتر است به میزان مواد آماده شده برای قرارگیری در داخل شکم ماهی توجه کنید. پر کردن شکم ماهی بیش از گنجایش ماهی انتخاب شده باعث می‌شود تا مواد اضافی به بیرون بریزد.
  • در طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی می‌توانید برای خوش عطر و طعم شدن این خوراکی مقوی، از ادویه‌های تند استفاده کنید.
  • در دستور پخت ماهی شکم پر شمالی، استفاده از اشپل پیشنهاد می‌شود. در صورتی که از طعم اشپل خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید مقداری گردو، سیر و سبزی را درون آن قرار دهید.
  • اضافه کردن زرشک و زعفران دم کرده باعث می‌شود تا ماهی شکم پر بسیار خوش طعم شود.
  • برای پخت بهتر ماهی، کافی است قبل از قرار دادن این خوراکی درون تابه، برش‌های ریزی را درون آن ایجاد کرده تا روغن به بخش‌های داخلی ماهی برسد.

طرز تهیه ماهی شکم پر

جمع بندی

یکی از خوراکی‌های مقوی که افراد می‌توانند برای حفظ سلامت کلی بدن خود آن را در لیست رژیم غذایی خود قرار دهند ماهی است. ماهی را می‌توان به شیوه‌های گوناگون تهیه کرد که یکی از بهترین روش پخت ماهی، استفاده از سبزیجات و ادویه‌های مخصوص در ماهی است. در این مقاله سعی شده است تا طرز تهیه ماهی شکم پر بیان شود.

در مناسب‌های مختلف نظیر اعیاد و جشن‌ها می‌توانید ماهی شکم پر تهیه کرده و در کنار خانواده خود سرو کنید. قبل از پخت نهایی کافی است برای لذیذتر شدن ماهی، به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید. اگر قصد دارید ماهی را درون فر تهیه کنید، بهتر است سینی را قبل از قرارگیری ماهی به خوبی چرب کنید.

اگر شما بخواهید ماهی شکم پر تهیه کنید، از چه نوع سبزیجاتی استفاده خواهید کرد؟ نظرات خود را در مورد این موضوع با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *